Suusta suuhun

Kymmenen vuotta sitten Peter Walch yhtiökumppaneineen teki ruokaa 15 neliön keittiöstä. Nyt Share Catering pyörittää vilkkaan catering-bisneksen lisäksi muun muassa kolmea lounasravintolaa Espoossa ja Helsingissä sekä juhlatila Kilta-salia Helsingin Kampissa. Kasvun takana on määrätietoinen työ – ja asiakkaan kuunteleminen.

Share cateringin perustajien Peter Walchin ja Sasu Haleniuksen alkuperäinen bisnesidea oli tehdä kahdestaan pieniä tilauksia: sellaisia juhlia ja tapahtumia, joita pikkuruisesta keittiöstä saatiin laadukkaasti toteutettua. Maine kuitenkin kasvoi ja tilaukset sen mukana. Niinpä Share Cateringin historian tärkein tapahtuma on oman keittiön hankkiminen Espoon Mäkkylästä.

- 1,5 vuoden toiminnan jälkeen löysimme oikeanlaiset tilat. Muutto avasi mahdollisuudet kehittymisellemme. Sujuva catering-toimintahan ei periaatteessa tarvitse kuin hyvin suunnitellun keittiön. Me halusimme tehdä suuria tapahtumia, joten tarvitsimme neliöitä, Walch selostaa

Kymmenen vuotta sitten catering-alalla oli vähemmän kilpailua. Asiakkaiden saamiseksi pitää nykyään tehdä aiempaa enemmän töitä, mutta Walch näkee kilpailun ainoastaan positiivisena asiana. Koko alan laatu kasvaa, kun markkinoilla on paljon tarjontaa.

 

Catering on logistiikkaa

Alun nopeassa kasvuvaiheessa kävi pian selväksi, että catering-bisneksen tärkein kulmakivi on logistiikka.

- Kun meillä oli Helsingin Punavuoressa ensimmäinen oma pieni keittiömme, tuotimme 120 hengen pallogrillikilpailun. Sen keikan yhteydessä tajusimme logistiikan perusteellisen hiomisen tärkeyden.

- Kun muutimme Punavuoresta Mäkkylään, saimme myös logistiikan kuntoon. Niihin aikoihin palkkasimme ensimmäiset kokkimme, sitten tarjoilijat ja sen jälkeen myyjät. Askel askeleelta hallittua kasvua, Walch kertoo.

 

Ei vuotta ilman kasvua

Catering-bisneksen lisäksi yrityksen kolme lounasravintolaa pyörivät omilla henkilökunnillaan. Toiminta on kasvanut myös yritysostoilla, joiden kautta yrityksen piiriin on tullut esimerkiksi Helsingissä Soutupaviljonki, jossa voidaan järjestää kokouksia ja juhlia jopa 85 vieraalle.

Henkilökuntaa Share Cateringillä on tällä hetkellä 42 vakituista koko- tai osa-aikaista työntekijää. Lisäksi ekstratyövoimaa käytetään aina tarpeen mukaan ruuhkahuippuina ja suurissa tapahtumissa.

- Ensimmäisinä vuosina myyntimme oli 230 000, ihan hyvin kahdelle miehelle. Tällä hetkellä myyntimme on 5,4 miljoonaa euroa, ja olemme kasvaneet jokaisena toimintamme vuotena. Kasvuprosentti myynneissä on viime vuosina ollut noin 25 prosenttia, Peter Walch laskee.

Tapahtuma- ja juhlatilaisuuksia yrityksellä on jopa 600-700 vuodessa. Niihin Share Catering suunnittelee ja tekee ruoat sekä hoitaa pääosin tarjoilun; ohjelmasta ja koristeluista vastaa keikasta riippuen joko tapahtumatuottaja tai asiakas itse. Yrityksessä on nähty kaikkea pienistä kotikeikoista seminaareihin, joissa tarjotaan aamiainen, lounas, iltapäiväkahvit ja illallinen.

- Yksi mieleenpainuvimmista keikoista oli, kun teimme pienestä puolentoista neliön taiteilijan ateljeen keittiöstä seitsemän ruokalajin istuvan illallisen kymmenelle henkilölle. Porukka ei ollut iso, mutta 70:lle lautasannokselle keittiö olisi voinut olla vähän isompikin, Walch nauraa.

Ruokaan halutaan panostaa

Catering-yrityksellä riittää tekemistä ympäri vuoden. Yritystilaisuudet ja yksityishenkilöiden perhejuhlat jakavat potin suunnilleen puoliksi. Esimerkiksi häihin käytettävä raha on kasvanut viimeisen 10 vuoden aikana; ihmiset haluavat panostaa suuriin päiviinsä. Ruoka kiinnostaa nykyään valtavasti.

- Kyllä ruokaan ja juhliin panostamisen kasvu on näkynyt selkeästi viime vuosina. Pitää kuitenkin muistaa, että kaikki kuluttajat eivät ole samanlaisia: toisille merkitsevät ruokaa  enemmän koristelut, joillekin juomat. Meille sopii hyvin se, ettemme asetu alamme halvimpaan päähän, mutta toisaalta emme myöskään missään nimessä kalleimpaan. Se pitää asiakaskunnan sopivan laveana, kertoo Walch.

 

Catering-yrityksen paras käyntikortti on hyvin hoidettu tilaisuus.

- Jokainen tapahtumamme on uusasiakashankintaa. Kun teemme 100 hengen häät, laskemme, että siellä on paikalla noin 70 potentiaalista asiakasta

Catering-alalla on paljon asiakkaita, jotka tilaavat ruoat luottokumppaniltaan kilpailuttamatta tarjouksia. Myös tapahtumanjärjestäjät tietävät tarkkaan, mitä eri catering-yrityksiltä saa ja keneltä erilaisia tapahtumia kannattaa tilata.

 - Jotkut yritykset eivät kilpailuta koskaan pieniä tapahtumia, koska on helpointa tilata tutuilta. Toisaalta silloin, kun on edessä vaikkapa 100-vuotisjuhlat, kilpailutetaan tosi herkästi. Isot juhlat ovat suuria panostuksia, ja niihin saatetaan haluta tuoreita ajatuksia vanhan tutun toimijan sijaan.

Asiakas saa päättää

Walch näkee yhtenä menestymisen kulmakivenä sen, että osaa kuunnella asiakkaita. Tilaisuuden ruokien suunnittelu alkaa aina asiakkaan kuuntelulla. Vasta sen jälkeen annetaan menuehdotukset. Peter Walchille on tärkeää, että yhteistyö on kuuntelevaa alusta saakka.

- Meillä ei ole valmiita menukokonaisuuksia, jotka lähetetään automaattisesti, kun meihin otetaan yhteyttä. Yksi poikkeus löytyy: ylioppilasjuhlat. Yhden päivän aikana meidän pitää saada hoidettua niin monta tilaisuutta, että oikeastaan ainoa vaihtoehto on tarjota vain muutamaa eri kokonaisuutta kaikille.

- Emme ota vastaan houkutteleviakaan keikkoja, jos tiedämme, että emme pysty hoitamaan niitä kunnialla.

 

Myynti kuntoon

Tasaisen laadukkaan työn ja asiakkaan kuuntelemisen lisäksi Walch painottaa aktiivista myyntiä. Yrittäjän pitää etsiä uusia mahdollisuuksia jatkuvasti ja tarjota palveluitaan aktiivisesti – se on menestymisen perusta.

Lähitulevaisuuden kasvusuunnitelmiakin Share Cateringilla on, mutta niitä Walch ei vielä paljasta – niiden uutisten aika on myöhemmin keväällä.

---
Teksti on julkaistu Heinon Tukun Lautaselle -lehdessä 3-4/2017. TEKSTI: Mari Cadaut KUVAT: Eero Kokko, AkiFoto ja Kilta-sali

Kirjoittajana: Mari Cadaut
< Edellinen Seuraava >