Makuja ja elämyksiä jo 10 vuotta

Share Cateringin perustaminen

Share-filosofian innoittamasta ruuasta ja aidosta ilmapiiristä vastaa hollantilaissyntyinen Peter Walch ja kotimainen vaihtoehto Sasu Halenius.

Peter muutti rakkauden perässä Itävallasta Suomeen vuonna 1988 ja on ollut töissä useissa suosituissa Helsingin ravintoloissa kuten Palacessa, Viassa, Teatterissa, Radisson SAS Plazassa, Klaus Kurjen Bulevardi Kaksi -ravintolassa ja Jyrki Sukulan Kaikilla Mausteilla Cateringissa. Peter aloitti oman yrityksen suunnittelun huhtikuussa 2006. Peterin isä oli yrittäjä, joten hän näki jo lapsena mitä yrittäjyys on ja mitä se vaatii. Kipinästä tulta hän sai myös kotikulmiltaan Sipoon Landbosta, jossa asui paljon yksityisyrittäjiä. Yrittäjäksi lähteminen jännitti ja hyvistä suunnitelmista huolimatta se tuntui Peteristä ”kuin astuisi mustaan aukkoon”. Hän otti yhteyttä Sasu Haleniukseen, joka oli vanha tuttu Kaikilla Mausteilla Cateringista. Sasu innostui heti.

Sasu sai kosketuksen yrittäjyyteen jo äidinmaidossa. Hänen vanhemmat olivat yrittäjiä ja nyt Sasu veljineen jatkaa vanhempien jalanjäljissä omilla tahoillaan. Sasu aloitti työelämän liha- ja kalamestarin oppipoikana ja opiskeli ravintolakoulu Perhossa sekä Helsingin kauppaoppilaitoksessa. Opintojen jälkeen ravintoloiden keittiöt kutsui äidin lounasravintolassa, Suomalaisella Klubilla, Safkassa, japanilaisessa Norisushissa, Radisson SAS Hotellissa ja Töölönrannassa. Sasu teki Maija Silvennoisen kanssa usean vuoden ajan Bon Apetit TV-ohjelmaa ja muutaman keittokirjan. Ravintolauran jälkeen tutuksi tuli catering-maailma – Capital Catering, Sweet Pepper Catering, Theron Catering ja Kaikilla Mausteilla Catering.

Share Catering aloitti täysin nollasta. Lähtökohdaksi tuli tarjota perinteisiä makuja modernilla tavalla ja rehellistä palvelua. Nimi kiteytti hyvin yrityksen filosofian eli makujen ja elämysten jakamisen. Peter ja Sasu valmisti ruoat kotona ja pesi astiat suihkussa shortsit jalassa. Ensimmäiselle keikalle ajettaessa pojat kurvasi Ikeaan ostamaan tarjoiluvateja. Ravintoloitsija Kim Heiniö tarjosi Sharelle ensimmäisen keittiön Fanny goes to Hollywood –ravintolasta Sinebrykoffin puiston kulmilta. Share valmisti puolen vuoden ajan Fannyn lounaan ja nelinkertaisti lounasasiakkaiden määrän. Lounaan lisäksi Sharella oli isompia keikkoja Sinebrykoffin museon alakerrassa, jonne mahtui 120 henkilöä istuville illallisille.

Ensimmäinen toimisto ja oma keittiö avattiin Pursimiehenkadulle vuonna 2007. Share palkkasi osa-aikaisen myyjän ja sai ensimmäisen suuren asiakkaan, joka tilaa vielä tänäkin päivänä säännöllisesti Sharelta. Pursimiehenkadun aikoina alkoi ensimmäiset isot keikat, joista esimerkkinä Sharen kokkikoulu & pallogrilli -kilpailu Aulangolla, jossa kisasi 240 henkilöä. Työpäivät oli pitkiä, jopa aamu viidestä ilta kymmeneen asti. Sasu ja Peter arpoivat Kivi, sakset, paperi -pelillä kumpi on keittiössä ja kumpi lähtee keikalle tarjoilemaan.

Tasaisen kasvun aika

Vuonna 2007 Share Tastes & Events Oy siirtyi isompiin tiloihin Espoon Mäkkylään Nokian tehtaan entiseen työpaikkaruokalaan. Peterin vaimo Camilla oli töissä Marina Congress Centerissä ja harrasti vapaa-ajalla Sharen tarjousten tekoa sekä laskujen lähettelyä, kunnes siirtyi kokonaan Sharelle vuonna 2008. Tuohon aikaan keikat painottuivat loppuviikkoon ja viikonloppuihin. Sharelle muodostui vakituinen asiakaskunta, joka tilasi säännöllisesti eikä markkinointiin vielä panostettu.

Ensimmäinen lounasravintola avattiin Satama Interactiven tiloissa (myöhemmin Trainers House) Hernesaaressa. Myöhemmin lounasravintola-konseptia kehitettiin ja vuonna 2010 lounasravintola Metropol avasi ovensa Otaniemeen Tecknopoliksen toimitiloihin. Nyt Metropol löytyy myös Helsingin Hietaniemestä sekä Espoon Niittykummusta.

Vuonna 2010 Share alkoi pyörittämään Juhla- ja kokoustila Kilta-salia Satakuntatalossa Helsingin Kampissa. Tilausravintolassa oli myös oma opetuskeittiö, jossa alkoi suositut kokkikoulut food stylist Alex Nurmen vetämänä.

Juhlavuotena 2016 Share osti toisen catering-yrityksen ”Sweet Pepper Cateringin”, joka jatkaa toimintaansa omalla nimellään ja toimintamallillaan sekä pyörittää Juhlatila Soutupaviljonkia Töölössä.

Share on onnistunut palkkaamaan ammattitaitoista henkilökuntaa ja tänä päivänä yrityksessä on vakituisesti töissä jo noin 30 henkilöä – iso joukko erilaisia persoonallisuuksia, jotka täydentävät toisiaan. Keikkoja on vuodessa noin 600, joista suurimmat ovat tuhannen hengen istuvia gaala-illallisia. Suuret tapahtumat tehdään yhteistyössä tapahtumajärjestäjien kanssa. 

Huomioita vuosikymmenestä

Suomalaiset ovat muuttuneet 10 vuoden aikana, kielitaito on parantunut eikä Share nimenä ole enää niin kummallinen. Asiakkaat ovat oppineet ostamaan catering-palveluita omiin tilaisuuksiinsa, jotta voivat itse nauttia juhlista. Paljon uusia ruokatuotteita, ruokakuljetus- ja säilytyslaitteita on tullut markkinoille.

Aikataulut ovat kiristyneet ja muutaman päivän varoitusajalla tulee tarjouspyyntöjä jopa 100-150 hengen tilaisuuksiin. Yritysten tilaisuudet työllistävät cateringia enemmän alkuviikosta ja yksityisasiakkaiden juhlat painottuvat loppuviikkoon sekä viikonloppuihin. Nykyisin jokaisella on jokin toive, mieltymys tai allergia, joka toivotaan huomioitavan. Mielenkiintoinen piirre on, että jos peräkkäisinä päivinä on kaksi 800-hengen keikkaa, niin ulkomaisessa firmassa ei ole yhtään allergiaruokavaliota, mutta suomalaisessa on paljon allergikkoja, joille halutaan omat ruoat. 

Kymmenessä vuodessa myös kokkien ammattitaito on parantunut ja à la carte -kokkeja on nykyään enemmän. Kokilla pitää löytyä tietoa ja taitoa joulupuuro-aamiaisesta, grilliburgerista cocktailpalojen kautta aina 1000 hengen illalliseen. Sharen idea on tehdä perinteisiä ruokia modernilla tavalla, mutta juuri niitä perinteisiä ruokia eivät nuoret eivätkä maailmalta saapuneet kokit osaa tehdä. Osasta kokeista on kymmenessä vuodessa tullut lähes rokkitähtiä ja työkokemusta sekä vaikutteita haetaan ulkomailta. Kokkien ajatusmaailma on myös muuttunut - terveellisiä ruokia ja kasviksia arvostetaan enemmän. Tulevaisuudessa ruoka tehdään edelleen käsin ja sitä pitää maistaa. Robotit eivät voi korvata kokkeja, vaikka tekniikka keittiöissä ja ruokakuljetuksissa yhä lisääntyy.

Sharelle on aina ollut kunnia-asia tarjota rehellistä, huomioivaa ja ammattitaitoista palvelua. Asiakas on nykyään tietoisempi kuin ennen ja osaa myös vaatia hyvää palvelua.  Myyntipuolella on kymmenessä vuodessa opittu tekemään tarkkoja kustannusarvioita ja tarvittavan henkilökunnan määrä keikoilla osataan arvioida hyvin.

Stressinsietokyky on parantunut vuosien varrella, mutta asenne työtä kohtaan on Peterillä ja Sasulla edelleen nöyrä. Sharen kasvu on ollut positiivinen yllätys ja samoin asiakkaiden vastaanotto. Uusi asiakas tulee Sharelle useimmiten suosittelujen saattamina ja 99% palautteesta on hyvää.

Lämmin kiitos kaikille asiakkaille sekä yhteistyökumppaneille näistä upeista vuosista ja jaetuista kokemuksista!

- Peter, Sasu ja Camilla

Kirjoittajana: Johanna Sharen markkinoinnista
< Edellinen Seuraava >